Svarar kristendomen, igen.

kristendom.blogg.se tror jag det var som nyligen kommenterat på inlägget "lögner"
inlägget "lögner" finns i flikarna härtill höger ->
InsAllah"Om Gud vill" så ska jag svara på punkt till punkt utifrån det logiska perspektivet. Det jag menar med det logiska perspektivet är att jag ska försöka förklara att ifall man ska tolka en helig bok så bör man läsa hela kapitlet eller åtminstone några verser innan och efter den versen man valt att ta ut och stämpla som ologisk, ickeautentisk eller ifrågasättning. Det här är sunt förnuft vilket vilken förnuftig person som helst går med på, att läsa hela sammanhanget. Dessa som kommenterar min blogg är bl.a. högskoleelever eller åtminstone äldre än mig. Och borde enligt min uppfattning redan förstå det här, hoppades jag på tills jag fick dessa kommentarer.
Jag försöker alltid läsa bibeluttag och läsa meningen med den specifika versen, läsa verser innan och efter för att förstå sammanhanget av utdraget. Sedan bestämma mig för att lägga upp den specifika versen och förklara ologiken i det påstådda autentiska. Det är svårt att komma fram till vilken bibel som är den mest autentiska eftersom man alltid varje år ändrar biblar tillsammans med nya innovationer, nya storsäljande bibelversioner osv.
Som den Heliga Koranen säger;
“Bland dem finns ock olärda, de där icke känna till skriften, utan endast rätta sig efter godtyckligheter, men dessa inbilla sig blott. Ve alltså dem, som skriva skriften med egna händer och sedan säga: ‘Detta är från Gud,’ för att sälja det för ett ringa pris!” 2:73
Varje gång det kommer ut en ny bibelversion så tjänar dessa som kompilerat bibelversionerna flera miljoner dollar, euro eller annan valuta på det. Allah i koranen förklarar att det här är ett ringa pris, alltså ingenting - jämfört med hans pris, PARADISET. Och det finns biblar utan gränser gällande egna skrivningar och ändringar. Som Allah förklarar skriver dom skriften med egna händer. Det är knappt Allah eller Ellah som skriver ur sitt perspektiv. Det är knappt 10% profeten Jesus ord i Nya Testamentet. Det är knappt orginala kopieringar Lukas, Matteus och Paulus brev. Man kan inte göra orden till Guds inspiration, för att man vill att dessa ska vara så.
Okej nu till svaren, 1 betyder påståendet av den kristna och 2 betyder mitt svar.
1.
Om koranen är en skrift från Gud uppenbarad till muhammad och att han är kärleksfull som du påstår, säg mig då varför det står i er koran i följande surah: 9:5 (At-Tawbah)
När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Med andra syftar koranen på icke muslimer.
2.
För det första så står det inte "avgudadyrkarna" utan "idoldyrkarna".
För det andra, har du någon kunskap om vilka omständigheter den här versen uppenbarades från Allah?
Islams följare var under en lång period pressade, torterade och förföljda av araber vilka var idoldyrkare, dessa folk kunde alltså dyrka allt från grus till gräs. Kristna(Romarna) däremot var Skriftens folk. Och ville skydda sig och övervinna mot dessa idoldyrkare. Pga massa krig etc. så höll Romarna och Muslimer som växte markant, ihop. Romarna förlorade i krig mot persierna, vilka var radikala idoldyrkare. Allah uppenbarade en sura innan deras krigsförlust för Profeten med namnet "Al-room" alltså Romare. Där suran startar med;
30:2 Romarna kommer säkerligen besegras.
30:3 I det närmaste landet. Efter sin förlust, resa sig igen och Vinna.
Romarna vann över persierna och detta innebärde en stor lättnad för Islam.
Här förklarade jag lite vilka idoldyrkarna var eftersom du var helt ute och cyklade och inte förstod alls hur de kristna och de muslimer på den tiden levde i för omständigheter och vad de gick igenom.
Och ja fortsätter..
Du klipper bara ut något som låter läskigt och säger AHA! det här är vad deras Gud säger! Nej nej nej... Snälla, läs och förstå de 4 verserna innan, så jobbigt måste det inte vara :) verserna förklarar att när IDOLdyrkarna inte avgudadyrkarna - vill ha ett fredsavtal och inte kommer attackera eller gruppera sig med andra och gå emot muslimerna så är det obligatoriskt för muslimerna att acceptera detta fredsavtal, det enda kriteriet är fred. Allah förklarar strax efter att han ÄLSKAR de rättfärdiga. Men om dessa inte vill ha ett fredsavtal så får muslimerna tillåtelse av Allah(efter vallfärden) att skydda sig själva genom att döda de som gått emot, attackerat och inte velat ha ett fredsavtal. Det är nog likadant Sverige skulle göra ifall Norge inte gick med på ett fredsavtal och börja invadera Stockholm. Men du förväntar dig nog att Sverige ska sitta och se på eftersom det är jätteförfärligt att skydda sig själv. I Sverige så skulle man aldrig släppa de som invaderat Stockholm fria. Man skulle låsa in dem vare sig dem begär ett fredsavtal eller ej. Men Islam godtar obligatoriskt ett fredsavtal.Det är enkel logik. Att skydda sig själv. Skriva på fredsavtal. Men du går emot allt detta och tror inte på straffar utan lägger din röst för alla krigsförbrytare, seriemördare, våldtäkts män etc. Och ska vi tala om dödsstraff så ger Bibeln absolut ingen lösning till ett fredsavtal eller i närheten. Islam erbjuder en indirekt frid.
1.
låt oss titta på vad Bibeln säger
Matteus evangeliet 5:38-39, 43-44
Ni har hört att det är sagt öga för öga och tand för tand. Jag säger er: stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa och hata din ovän. Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er
2. Läste ur en Etik bok i skolan som väldigt mycket kritiserade kristendomen. Det stod: Kristendomens lösning till världens problem är kärlek, men detta är i allra grad minst funktionell pga människans egoism.
Kortfattat så bör man älska den som är emot dig eller be för Gud att den ska komma på den rätta vägen om man verkligen tror på Bibeln och Jesus?
Min fråga är då, älskar du mig för den blogg jag har eller ber du till Gud om nätterna om att jag ska komma på den rätta vägen? Du behöver inte svara på det...
1.
Studera muhammads liv och se om han har dem kvalifikationerna som profet, och jämför med Abraham, Moses, och alla andra profeter i BIBELN inte i er koran.
2.
Har läst om Abraham, Moses, Solomon, Jesus, Noa och massa andra profeter UR Bibeln och inte Koranen.
Du har rätt, jag borde inte läsa hur Allah berättar att Moses var god och en sann profet utan borde läsa Bibeln som förklarar att Moses var olydig, en rebell i sig själv, fick Guds ilska på sig, syndade hela tiden osv.
Abraham som kontinuerligt ljög men fortfarande var en god vän till Gud, en sann profet. Men Koranen förklarar det goda i honom och hans innebörd. Solomon som syndade med massa kvinnor, utomäktenskapligt och massor med andra synder. Men Koranen lär ut innebörden med hans profetiska innebörd och utesluter synderna pga hans godhet. Det är mycket jag kan läsa i bibeln som inte jag kan läsa i den Heliga Koranen. Förutom Ezekiel 23. Jag skulle aldrig läsa det här för min mamma eller predika det här.
Bibeln är inte Guds ord. Jag vet att du tycker det men har knappast några vetenskapliga bevis. Låt oss i en föresats att få en omgående diskussion, säga att Bibeln är Guds ord. Vad vill Gud förklara med Ezekiel 23? Och förklara varför det inte är någon människa som skrivit detta. Kan du läsa det här tydligt för hela din släkt?
Det är förnedring i högsta grad att säga att Allah Den Nådigaste skulle inspirera något sådant.
Selam Aleikom wa rahmatullah wa barakatuh.
Må Allahs fred och välsignelse vara över er.
Om koranen är en skrift från Gud uppenbarad till muhammad och att han är kärleksfull som du påstår, säg mig då varför det står i er koran i följande surah: 9:5 (At-Tawbah)
När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Med andra syftar koranen på icke muslimer.

Kommentarer
Postat av: Charlotta

Jag ska skriva min B-uppsats på journalisthögskolan i Stockholm nu i höst/vinter. Den kommer handla medier i Sverige och i Irak.



Jag söker nu intervjupersoner till mitt arbete.



Jag letar efter personer som bott i Irak någon gång innan år 2003.

INTERVJUPERSONEN HAR RÄTT ATT FÅ VARA ANONYM OM HAN/HON ÖNSKAR DET.



Intervjun kan ske på valfri plats i Stockholm/Uppsala/Gävle eller i närheten. Alternativt via telefon.



Den som är intresserad kan kontakta mig via Facebook, e-mail eller telefon.



e-mail: [email protected]

Tel: 0704 38 24 79



Tack för visat intresse!

2009-11-30 @ 16:22:23
Postat av: Ziad

Asselamo aleikom

Min kära broder, det är Ziad :)

Jag vill kontakta dig har du någon e-mail adress.

Skicka din email adress till min e-mail adress

We asselmao aleikom



2010-01-04 @ 23:48:17
Postat av: Anonym

MashaAllah :) Keep it up

2010-01-27 @ 11:10:10
Postat av: Anonym

Junior Ahmed deedat

2010-01-27 @ 11:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0