Svar 8/9-10

Länge sen, hoppas er ramadan har gått bra och till er icke-muslimer så hoppas jag att ni tyckt om och reagerat på mina analyser och frågeställningar kring den manskapade religionen kristendomen.
En kommentar från en jesu-anhängare skulle jag vilja tro och texten nedan är mitt svar.

Rab Yehoshua. Rabbi betyder "min herre/lärare/mästare". Rab betyder bara "herre/lärare/mästare" så vi skriver på det viset "Rab Yehoshua" och avstår från språkliga fel och håller oss vid respekt för det bibliska språket, hebreiska.
Mohammed hävdade aldrig att vi skulle följa Jesus, men det ändrar inte på faktumet att Jesus var vår utvalde messias. Det finns flera saker jag skulle vilja gå igenom först men det jag till en början vill ta upp är gamla testamentets autenticitet. Gamla testamentet skrevs inte av Moses eller Gud. Såsom Koranens skriftliga version och Haditen inte skrevs av Mohammed så skrevs inte GT av Moses. Ej heller av Gud. Den kan ha varit inspirerad men det ändrar fortfarande inte GT:s literära uppbyggnad. Det jag menar är. När Gud pratar till Moses eller Abraham pratar till Gud så får vi aldrig se någon Förstapersonsperspektiv utan alltid Third person omniscient point of view. Det vi då vet är att det inte är Gud som skriver från sitt perspektiv och inte heller Moses utan någon tredje person, vilket i spirituella budskap gör det enormt oautentiskt.
Islam godkänner inte att man säljer pojkar och flickor för silvermynt eller anser att massa incestberättelser som ett smart sätt att sprida budskap på. Islam är simpel och alla kan förstå vad koranen vill säga. Jag kan exempelvis inte läsa något kapitel ur ezekiel utan att det ska stå om krigsdöd eller otukt.
Det vi kan ta hänsyn till är vad Koranen egentligen säger. Om du nu skulle bemöda dig med att läsa koranen så kan du redan i början av det andra kapitlet få svar på vad vi, muslimer, ska följa. Första kapitlet är dryga en sida, efter det så skrivs detta.

[2:0] I Gud, den Barmhärtige förbarmarens namn.
[2:1] A.L.M.
[2:2] Denna uppenbarelse är ofelbar, en ledstjärna för de rättfärdiga.

Denna uppenbarelse betyder Koranen, Guds enda autentiska testamente idag, ett övermänskligt språk och budskap med tydliga skriftliga meningar och melodifyllda recitationer. Vi ska inte följa någon profet eller människa före koranen, eftersom deras ord genom historien kan ha förändrats vid återberättelser.
Visst kan vi följa andra människor och profeter men på ett villkor: handlingarna ska vara i jämlikhet med Koranen. Koranen fungerar som en recitation och inte historieberättelse av dokumentation på profeter, därför kan den inte ändras lika enkelt, såsom Michael jacksons - beat it låt inte kan ändras så enkelt. Det vi ska följa är Koranen då Gud gång på gång uppmanar till spirituell och formell frid.

Jesus och Mohammeds budskap kommer aldrig att motsäga varandra, båda trodde på En Gud och handlade rättfärdigt och syndade aldrig. Båda blev utvalda i endast ett syfte, att framföra budskapet om tron på Allah.
Enkel logik som du gjort svårt för dig.

Selam Aleikom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0