Var Jesus Gud?



Gabriel ger Maria beskedet, målning av El Greco 1575


Först vill jag börja med detta

Som muslim, kan jag inte ljuga om någonting, framför allt inte om min religion och min källa är: Koranen. Detta är en mycket unik del av islam, inte tillgänglig i alla andra antika religioner.
Jesus var en av Guds mäktigaste profeter och föddes av Maryam (Maria) mirakulöst. Och han kommer tillbaka till jorden på Domedagen, enligt Islam.

Sådär ja, nu kan jag börja med frågan Var Jesus Gud?

joh 9:17 och därför frågade de den blinde en gång till: "Vad tror du själv om honom, eftersom han öppnade dina ögon?" Han svarade: "Att han är en profet.


Kristendomen... från namnet Christ från översättningen av det grekiska ordet eller namnet Messias, vilket betyder:

Messias
(hebreiska: מָׁשִיַח, Mašíaḥ, arameiska: משיחא, arameiska/syriska: ܡܫܺܝܚܳܐ, Məšîḥā; arabiska: المسيح‎, al-Masīḥ) titel med betydelsen "smord"/"den smorde" eller "den [gudomligt] utvalde".

Så det betyder den utvalde, kommentera ifall jag har fel (tog från wikipedia).

Är Gud, självaste Gud, Universums Herre, Fadern som Skapade Allt, är han -     utvald?

jag lämnar frågan till er...

Okej låt oss fortsätta..

Sa Jesus någongång att han var GUD eller AVGUDA mig?

Nej det gjorde han INTE.

Jesus svarade: "Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren,"
Mark 12:29

Sa han " Viktigast är detta: Hör, Israel, Jag, er Gud, är den ende Herren" ?  JA?   NEJ?
Men tydligen är det viktigast för många kristna att avguda Jesus istället.
och samma här...
Då sade Jesus till honom: "Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka."
Matt 9:10

Fråga: Sa Jesus att vi skulle lyda alla budord som kom?

svar: Enligt matthew gjorde han det. 5:17-18
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. "

och 19:16-17
Då kom en man fram till honom och frågade: "Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?"
Jesus sade: "Varför frågar du mig om vad som är gott? Det finns bara en som är god. Men vill du gå in i livet, så håll budorden."

Jesus var väldigt strikt vid att avguda statyer eller liknande, men ändå ber ni framför en staty av honom.

"Thou shall not make unto thee any graven image, or any likeness of anything that is in the heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth. Thou shall not bow down yourself to them, nor serve them."

1 tim 2:5 Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus,

john 14:28 "Ni hörde att jag sade till er: Jag går bort och kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."

Sa Jesus öppet att han inte är Gud ? ja eller nej?

svar: John 14:28: "Fadern är större än jag."

Va Jesus verkligen Gud, eller var han den profeten som Gud sände ner via Maria? tänk på det..

Nästa fråga till bloggen blir "Vad är treenigheten, och är den sann?".
Ställ frågor osv. Försök att behärska er ilska, tack.

Kärlek till allihoppa och må Gud ge er det bästa. Selam

Kommentarer
Postat av: Emma

är det kvinnoförtryck i islam lr kristendomen

2009-05-18 @ 08:45:51
URL: http://esma.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-05-18 @ 22:43:32
Postat av: JESUS IS LORD

Hej på dig!



Redan när jag läste den första raden så föll bloggens trovärdighet om att det kanske skulle vara en någorlunda seriös blogg. Du inleder ditt stycke med att skriva ” Som muslim, kan jag inte ljuga om någonting” Redan första meningen ljög du. Islam föreskriver nämligen att en muslim kan ljuga till en icke-muslim, som du säkert vet om.



Imamen Abu Hamid Ghazil säger: "Att tala är ett medel att uppnå mål. Om ett lovvärt syfte kan uppnås genom att man både säger sanningen och ljuger, är det olagligt att utföra detta genom att ljuga, eftersom det inte finns något behov av det. När det är möjligt att uppnå ett sådant syfte genom att ljuga, men inte genom att säga sanningen, är det tillåtet att ljuga, om det är tillåtet att uppnå målet." (Ahmad ibn Naqib al-Misri, The Reliance of the Traveller, amana publications, 1997).



Och sedan utgår du från vad din koran säger, nämligen att (Den ENDE Herren) Jesus är endast är en profet. Först måste vi ju ta reda på hur trovärdig koranen är för att ens göra påståendet aktuellt. Vi kan ju börja med att säga att även redan där faller trovärdigheten då koranen säger att jorden är platt. (smart gud)



Här har vi referensen: http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=74&tSoraNo=88&tAyahNo=20&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=2



Ok låt oss forsätta… Du slår upp ordet Messias. Då lyder min fråga : Visste du om att ordet används i din skrift för att beskriva Herren Jesus? I koranen står det المسيح‎, al-Masīḥ om Jesus. Detta bevisar bara att Muhammed inte visste vad han pratade om när han stal ord från Kristna och skrev ihop en bok. Kallades Muhammed för al-Masīḥ? Nej för han var ingen profet ens en gång.



Men för att återgå till din fråga. ” är han - utvald?” Du måste först förstå treenigheten som talar om för oss att Gud existerar i Tre personer – Fadern – Sonen och den Helige Anden. här är Sonen VALD för att frälsa världen. Och enligt Dan 7:13-14 ÄR Messis Gudomlig! Hur förklarar du det?



Och sedan bör ju du, som tror på koranen bekänna Bibeln också? Eller hur förklarar du följande verser?



"Sägen: 'Vi tro på Gud, på vad som har nedsänts till oss och vad som nedsänts till Abraham, Ismael, Isak och Jakob och stamhövdingarna, på vad Mose och Jesus fått och vad profeterna fått ifrån sin Herre, utan att vi gör någon skillnad på någon ibland dem". (Sura 2:130 (Z).)



"Gud - det finns ingen annan gud än Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare… Han som uppenbarade Tora och Evangeliet…till vägledning för människorna." (Sura Al-i-Imran 3:2-4 B).



"Det finns ingen gud utom Gud, den Levande Beståndande. Han har nedsänt skriften….och evangeliet… som vägledning för människorna" Sura 3: 1-2 Z)



Säg nu inte att Bibeln är korrupt, hur kan din gud låta människor förstöra en Helig skrift? Om du tror på en gud som inte kan bevara sina böcker, hur kan du lita på att han kan bevara koranen och hur kan du ens lita på att han är sann?



Och. …Här har vi ett antal inlägg som bekräftar Herren Jesus Gudomlighet. Läs noga!



http://kristendom.blogg.se/category/jesus-gudomlighet.html



Vi bekänner att det inte finns nån Gud utom den Treeinge Guden! och Jesus ÄR GUD! Amen!

2009-05-18 @ 23:07:42
URL: http://kristendom.blogg.se/
Postat av: Denise

Hallå

var i koranen står att jorden är PLATT???!

Då borde du även veta att det står att universum expanderar hela tiden och att allting började med big bang!

mvh

2009-09-15 @ 13:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0